zwawyleniwiec.pl

zwawyleniwiec.pl – moda, dom, zdrowie, praca

Intermittent Fasting
Lifestyle

Intermittent Fasting – na czym polega dieta IF?

Słyszałeś kiedyś o poście przerywanym? Intermittent Fasting, bo i pod taką nazwą można go spotkać, ma pomóc w skuteczniejszym i szybszym zrzucaniu kilogramów. Sprawdzamy, czy to działa i jakie efekty zapewnia okresowa głodówka!

Czym jest Intermittent Fasting?

Intermittent Fasting to post przerywany, który różni się znacząco od popularnych w ostatnich latach głodówek. Ten sposób odżywiania polega na jedzeniu wyłącznie przez określony czas, a następnie powstrzymywania się od spożywania jakiegokolwiek pokarmu. Najprościej mówiąc, przechodząc na dietę IF wyznaczasz sobie okno czasowe, podczas którego jesz odpowiednią ilość kalorii. Po jego zakończeniu musisz poczekać do kolejnego dnia, aby znowu móc coś przekąsić.

Warianty Intermittent Fasting

Intermittent Fasting ma kilka odsłon. Zdecydowanie największą popularnością cieszy się wariant 16/8, podczas którego przez 16 godzin musisz przestrzegać ścisłego postu, a przez kolejne 8 godzin możesz jeść. Czas rozpoczęcia i zakończenia okna żywieniowego jest dowolna, dzięki czemu możesz dopasować go do swojej pracy czy zajęć na uczelni. Do innych rodzajów Intermittent Fasting zaliczamy również wariant 20/4, czyli dietę wojownika, która zakłada post przez 20 godzin i 4-godzinne okno żywieniowe,

Co ciekawe, decydując się na spróbowanie Intermittent Fasting, możesz również zdecydować się na dwa inne warianty, tym razem zakładające post przerywany w określone dni tygodnia. Są to wersje:

  • 5:2 – przez 5 dni w tygodniu jesz normalnie, a przez 2 ograniczasz kaloryczność posiłków do maksymalnie 500 kcal,
  • 6:1 – wariant eat, stop, eat, który polega na 24-godzinnym poście co 6 dni.

Intermittent Fasting – dla kogo?

Czy każdy może przejść na dietę Intermittent Fasting? Nie! Post przerywany nie jest odpowiedni dla kobiet w ciąży i w okresie karmienia, dzieci i młodzieży oraz cukrzyków. Dodatkowo IF może być niebezpieczne w przypadku problemów hormonalnych, ciężkiej pracy fizycznej oraz schorzeń wątroby i nerek. 

Intermittent Fasting jest jednak polecane osobom aktywnym fizycznie, które chcą zrzucić nadprogramowe kilogramy. Równie doskonale sprawdzi się w przypadku, gdy z jakichś powodów nie możesz pozwolić sobie na regularne spożywanie posiłków w ciągu dnia.

Jakie efekty daje Intermittent Fasting?

Do najczęściej wymienianych efektów Intermittent Fasting zaliczamy:

  • utratę wagi,
  • przyspieszenie metabolizmu,
  • stabilizację apetytu,
  • ograniczenie produktów przetworzonych w diecie,
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy czy chorób układu krążenia.

Oczywiście, najlepsze efekty osiągniesz, jeśli będziesz stosować Intermittent Fasting z głową i po uprzedniej konsultacji lekarskiej. Nie bez znaczenia jest również kaloryczność posiłków i jedzenie, które będziesz spożywać na diecie IF.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *